El producte local a un clic
Catàleg on-line de productes alimentaris del sector primari de Menorca
 
 
LOGO

Alimentació saludable

Una alimentació saludable és aquella que aporta a cada individu tots els aliments necessaris per cobrir les seves necessitats nutricionals, en les diferents etapes de la vida (infància, adolescència, edat adulta i envelliment), i en situació de salut.

L’alimentació saludable es basa en tres pilars:

- Alimentació sostenible, que es basa en aliments produïts de forma respectuosa amb el medi ambient;
- Alimentació propera, amb la menor distància possible entre el camp i el plat, que revaloritza i dignifica el món rural i que s’adapta als usos i costums culturals i alimentaris del lloc;
- Alimentació justa, que promou les economies familiars i garanteix una vida digna per a les persones productores, amb un repartiment just de les feines i amb reconeixement i remuneració iguals entre homes i dones.
 

Malgrat que hi ha moltes propostes saludables, una de les més destacades és la dieta mediterrània, que es basa en el consum majoritari de fruites fresques i hortalisses del temps, llegums, fruita seca, cereals integrals (arròs, pasta, pa, etc.) i tubercles (com la patata), l’oli d’oliva verge i, en menys quantitat i freqüència, làctics, peix i ous, seguit de carns (preferentment blanques i magres).
 

Les proporcions dels diferents tipus d’aliments en una dieta saludable s’exposen en aquest diagrama, «Plat per menjar saludable», adaptat per Justícia Alimentària a partir del plat elaborat per l’Escola de Salut Pública de Harvard:


A continuació trobareu alguns consells per dur una dieta saludable:
 

- Verdures, dues vegades al dia
- Tres fruites fresques cada dia
- Cereals integrals o patata cada dia, però moderant les quantitats
- Llegums (proteïna vegetal) 3-4 vegades per setmana
- Carn de qualitat, un màxim de 3 racions per setmana
- Peix 3-4 vegades per setmana
- Ous 3-4 vegades per setmana
- Llet, iogurt i formatge 1-3 vegades al dia
- Beure aigua
- Cuinar i amanir amb oli d’oliva
- Fer activitat física i social
- Compra local, de temporada i sostenible
- Dedicar temps i calma a comprar, cuinar i menjar
- Prescindir al màxim dels aliments industrials, brioixeria, carn processada, sal i sucres.
- Prescindir dels envasos innecessaris
 

Seguint els enllaços a continuació trobareu recursos i guies relacionats amb la dieta saludable i sostenible. Podeu accedir a la nostra selecció de receptes Km 0 aquí